Latitud N56 tillhandahåller auktoriserad förhörsförrättare som utfärdar intyg enligt Nämden För Båtlivsutbildning (NFB) efter genomförd utbildning.
Utbildningen båtpraktik dager genomförs under ca 3-4 timmar med ett båtpraktikpass med fokus på att visa och instruera dig på båtens utrustning, manöveregenskaper och väjningsregler, under tiden vi framför båtren längs en skärgårdsled. Under färden så kommer vi att titta på de vanligast förekommande prickarna, sjömärkena mm.
I praktiken innebär det att vi genomför kursen förarintyg för fritidsbåt med praktiska moment i skärgården.
Båtpraktik (dager) är lämplig för dig som skaffat men som inte har tillräcklig vana och erfarenhet för att känna sig trygg med att hantera båten, eller så står du inför att inhandla en båt och vill lära dig mer om sjölivet.
Båtpraktikintyg (dager) rekommenderas för den som erhållit förarintyg för fritidsbåt.
Båtpraktikintyg (dager) är ett förkunskapskrav för den som ska prövas för kustskepparintyg.
Prövningen mot NFB:s krav genomförs genom att teoretiska kunskaper omsätts till praktiskt handhavande i naturlig miljö.
Prövningen omfattar bl a praktisk navigering, hantering av materiel ombord, knopslagning samt olika typer av manövrering både fritt till sjöss och i samband med förtöjning/losskastning.
Följande moment ingår i dagpraktiken:
1. Genomgång av båten och dess säkerhets- och nödutrustning.
2. Genomgång och instruktion/förevisning av personlig säkerhetsutrustning: flytväst, klädsel och vattentätt mobiltelefonfodral.
3. Läsa sjökort: peka ut objekt som markerats i sjökortet och omvänt.
4. Styra: mot utpekat styrmärke, i enslinje och efter kompass.
5. Navigera: i farled respektive utanför farled.
6. Lägesbestämning: med enslinjer och kompass (krysspejling).
7. Vindens verkan på båten.
8. Strömmens verkan på båten.
9. Inställning av elektroniskt sjökort: val av olika sjökortslager, informationsmängd vid olika zoomnivåer, risker med överzoomning, nord upp/kurs upp, dag/nattbild,
10. Grundläggande waypointnavigering: Kurs över grund och bäring till waypoint.
11. Användning av navigatorns man överbord-funktion.
12. Effekten av roder- och propellerverkan
13. Man över bordmanöver med hjälp av lämpligt föremål som bärgas.
14. Förtöjning och losskastning med hjälp av spring.
15. Ecodriving